Василий Кандински е руски художник, считан за основоположник на абстракционизма.
Роден в Москва, той завършва право и икономика в Московския университет. Започва да се занимава с живопис на сравнително късна възраст-на 30 години, като с това се отказва от кариера на професор в юридическия факултет на Дерптския университет.
През 1896 г. той се преселва в Мюнхен, където изучава теория на изкуството в престижна академия. След края на Първата Световна война, Кандински се завръща в Москва, където след Великата Отомврийска революция, не намира подкрепа за своите идеи в изкуството и се принуждава отново да емигрира.
През 1921 г. се установява в Германия, а с началото на Втората Световна война, окончателно се заселва във Франция. Придобива френско гражданство и живее там до края на дните си.
Някои от най-известните творби на Кандински са изложени в Ермитажа, където е му е отделена собствена зала.
Картината е от периода, в който художникът участва в създаването на новаторската група “Синият ездач” в Мюнхен. Творчеството му се развива в посоката на безпредметната живопис. Първоначално името на картината е трябвало да бъде “Потоп”, заради изобразената от автора всемирна катастрофа, но по-късно той се отказва от това име.
Кандински рисува общо 10 картини, наречени “композиции”, като само 7 от тях са оцелели до днес.
Темата на повечето му композиции е предстоящият Апокалипсис, който ще сложи край на Света, какъвто го познаваме. Той е привлечен от Теософското Общество (течение, основано от Елена Блаватска, за подробности книгата й “Разбулената Изида”), което пророкува навлизането на човечеството в Нова ера на духовно развитие.
Кандински не веднъж изразява мнението си, че “музиката е най-добрият учител”.
Той свързва музикалните тонове с определени цветове, а цветовите комбинации с акорди на пиано. Развива и теория за връзката между геометричните фигури и как те се отнасят към човека. Например кръга, според него, олицетворява човешката душа.
В трудовете си Кандински разработва идеята, че цветовете имат много дълбоко емоционално въздействие и вибрират в душата с вътрешен резонанс, като могат да постигнат силен спиритически ефект.
Автор: Марина Илиева