Из имперските градове на Мароко (част 1)

Този пътепис участва в конкурса “Къде бях? Какво видях?”
Подкрепете автора, като гласувате с “харесва ми” във фен страницата на Poblizo.com (необходимо е да сте рег.фен).
Вашият глас има значение за наградата на публиката!

10 април е и най-накрая потегляме към Мароко – поредното дългоочаквано пътуване в Северна Африка, поредната ислямска страна. Горе-долу съм подготвена от статии, пътеписи и разкази на приятели, но със сигурност ще има изненади.

Площад на Обединените нации Снимката във висока резолюция

Летим с Air France през Париж и към 10 вечерта кацаме на старичкото летище в Казабланка. Реших първо да сменя пари и да дам възможност на посрещача от мароканската агенция “Atlas Voyages” сам да ни намери, но това не се случва и започвам да “търся активно” както са ме посъветвали от българската агенция.
Намираме се доста бързо и тръгваме към хотела. Първото, което ме впечатлява е колко осветени са пътищата. През нощта всичко изглежда чисто и зелено. След около 30 минути пристигаме в хотела и се уговаряме за срещата на другия ден, когато започва тура.

ДЕН 1 – часовата разлика с България е 3 часа и в ранни зори сме на крак. Още не знам, че Мароко е селскостопанска страна и голям износител на плодове и приятно ме изненадват количествата вкусни плодове на закуска.

Казабланка Снимката във висока резолюция

Тръгваме да се разходим около хотела, но се оказва, че той е в по-новата част на града и няма нищо интересно. Струва ми се малко мръсничко и тук-там има изоставени сгради, но виждам и поддържани паркчета с много цветя и палми.

Малко преди часа за срещата се връщаме в хотела и имам време да огледам останалата част от групата ни. Оказва се, че ние сме единствените от Източна Европа, има хора от САЩ, Канада, Африка и Западна Европа – Белгия, Франция, Италия, Швейцария… Екскурзоводът Ахмед ще говори на английски и френски. Самият той е на средна възраст, много мил и симпатичен човек.

Разходката из Казабланка – най-големият марокански град и основно пристанище в Северна Африка, започва на Централния пазар, който ми се видя много малък – няколко сергии с плодове и зеленчуци, риба и морски дарове, задължителните куки с месо, маслини и едни огромни пирамиди от цветя, които после разбрах, че са сватбени букети.

сватбени букети Снимката във висока резолюция

Качваме се на автобуса и минаваме през площада на Обединените нации. Следващата спирка е площад Мохамед V – пълен с гълъби и хранещи ги деца. В далечината се вижда катедралата Sacre Coeur.

Sacre Coeur Снимката във висока резолюция

Правим снимки и продължаваме към най-голямата забележителност – джамията Хасан ІІ.

Джамията Хасан ІІ Снимката във висока резолюция

Тя е построена на брега на Атлантическия океан и е огромна – побира 100 000 човека, а минарето е високо 210 метра – според гида е най-високото в света.

За наша радост джамията е отворена и за посетители от други религии и влизаме да разгледаме отвътре.

Интериорът на джамията Хасан ІІ Снимката във висока резолюция

Интериорът е невероятен – резбовани и оцветени тавани от кедрово дърво, огромни полюлеи от венецианско стъкло, многоцветен италиански мрамор на пода, бели колони, украсени с фини цветни орнаменти.

Наричат това бижу на съвременната ислямска архитектура хай-тек джамия, защото озвучаването е супер модерно, но дискретно скрито в колоните, а таванът и някои от портите могат да се отварят автоматично по време на големи празници, когато джамията се препълни.

Около нея има цял комплекс от помощни сгради, включително и хамам – всички в същият стил – смесица от модерен и традиционен.

След джамията потегляме към крайбрежния булевард, който е приятно място за разходка и когато времето позволява може да полегнеш край някой от басейните, построени на платформи над океана.

Казабланка, крайбрежния булевард Снимката във висока резолюция

След обяда минаваме през престижния жилищен район Анфа, който се състои от мини имения – на 2-3 етажа, с приятна архитектура, всички бели и заобиколени от много дървета и цветни храсти.

Казабланка, жилищен район Анфа Снимката във висока резолюция

В този район свои имения имат доста от монарсите от арабските страни. Според екскурзоводът идват заради по-хладния климат, но Казабланка е известна и с нощния си живот, та знае ли човек…

Казабланка Снимката във висока резолюция

В ранния следобед поемаме към столицата Рабат, където е основната резиденция на краля Мохамед VІ. Това е и първата ни спирка.

Рабат Снимката във висока резолюция

Кралският комплекс се състои от дворец, джамия и много административни сгради, заобиколени от градини. Най-впечатляващи са разбира се портите, украсени с много детайли и позлатени врати.

Рабат,резиденция на краля Мохамед VІ Снимката във висока резолюция

Рабат, резиденция на краля Мохамед VІ Снимката във висока резолюция

След двореца продължаваме съм мавзолея на Мохамед V, издигнат срещу кулата на Хасан през 1971. Това е първият от многото мавзолеи, които ще посетим през следващите няколко дни и ме изненадва колко много мароканци идват да отдадат почит. Може би защото е издигнат в чест на бащата на обичания крал Хасан ІІ – строителят на модерно Мароко.

Рабат, мавзолей на Мохамед V Снимката във висока резолюция

От мястото, където е мавзолея и кулата се вижда огромно езеро, покрай което минаваме, за да стигнем до Одая Казба.

Одая Казба Снимката във висока резолюция

Влизайки през крепостните стени попадаш в съвсем различен свят – тесни улички, синьо-бели къщи и малки градинки с портокалови дръвчета и цветни храсти.

След разходката правим една автобусна обиколка на вече вечерно осветения Рабат и се прибираме в хотела, а навън животът тепърва започва да кипи…

Рабат Снимката във висока резолюция

ДЕН 2 – сутринта тръгваме от Рабат, като крайната ни цел е Фез, минавайки през Мекнес, наричан още “Мароканския Версай” и останките от римския град Волубилис.

Мекнес е играл важна роля през 17 век, когато е избран за столица на Мароко. Причините са близките водни ресурси и местоположението – през града минавали пътищата, свързващи западната с източната част на страната.

Градът запада, когато за столица е избран Фез. Щети нанася и земетресението през 1755. Основните забележителности са Хери или житницата – огромна сграда, в която са съхранявани провизии за войската. С помощта на колело, подобно на воденичното, но задвижвано от кон, целият комплекс е бил снабдяван с вода.

Според гидът тук са снимани сцени от “Гладиатор”. Отвън е голямото водохранилище, а около него са останките от Кралските конюшни – някога приютявали над 10 000 коне.

Посещаваме и мавзолея на султана, избрал града за столица – Мулей Исмаил и продължаваме към обявената за най-красива порта в Мароко – Баб Мансур. Изцяло покрита с керамични плочки и зелена мозайка, с много орнаменти в стил “арабеск” портата наистина е впечатляваща.

Следващата ни цел е Волубилис – римски град, който все още е в процес на разкопки.

Волубилис Снимката във висока резолюция

Могат да се видят останките от къщите на богатите семейства – с много стаи, чиито подове са украсени с красиви мозайки, с вътрешен двор с фонтан.

Видяхме доста запазените останки и от обществени постройки – традиционния Форум, храм, базилика и арка.

От Волубилис се вижда и селцето Мулей Идрис – свещено място за мароканците, тъй като в него се намира гробницата на Мулей Идрис – основателят на първата арабска династия в Мароко.

Към 7 вечерта пристигаме във Фез– най-очаквания от мен град, но хотелът ни е в парк в покрайнините на града и наоколо не виждаме нищо специално, освен един голям супермаркет на местна верига.

Веднага се изстрелвам натам, защото трябва да търся традиционни сладкиши, с които да почерпя колегите. Намирам едни доста финно изглеждащи бонбони, които обаче геройски преживяват цялата екскурзия и извънредните 4 дни престой заради исландския вулкан.

Гидът предлага Андалусийска вечер с традиционна музика, вино и танцьорки, но аз имам опит с египетска, тунизийска, арабска и т.н. и не проявяваме интерес.

ДЕН 3 – най-после ще видя Фез – градът от “Magnificent” на U2, най-стария имперски град и столица по време на първата арабска династия!

Първо спираме на хълм над старата част на града, наречена Фес Ел Бали и изживяваме първата си среща с Медината.

Фез Снимката във висока резолюция

Ето малко факти – медината не е само туристически обект от списъка на ЮНЕСКО за световно културно наследство, но и важна част от живота във Фез. Казват, че има семейства, които от векове живеят в нея. През 1997 ЮНЕСКО и Световната банка отпускат 75 милиона USD за реставрация и изхвърляне на отпадъците!

От високо този лабиринт, из който вървиш само с гид, изглежда като море от гъсто разположени жълтеникави покриви с неизменните сателитни антени (“белите цветя”) и тук-там по някое минаре. Не можем и да си представим какъв живот кипи из тесните сокаци (около 9400 на брой)! Разделяме се на няколко групи от по 7-8 човека и поемаме.

Усещането е невероятно – тесни улички, пълни с продавачи на всякакви стоки – храни, дрехи, сувенири, марокански чехли «бабуш», бижута… Има улици, посветени на определен занаят – производство на медни съдове, свещи, кожени изделия, специални сватбени тронове, традиционни облекла….

Фез Снимката във висока резолюция

На много места виждаме входове на едновремешни фондуци (кервансараи). Едва се разминаваш с туристи, деца, водачи на магарета (основно транспортно средство в Медината), хора, пренасящи стоки на камари върху колички и лудницата е пълна.

Първата ни спирка е мавзолея на Мулей Идрис – основателят на Фез.

След това е комерсиалната част – магазин за килими. Всички се възхищаваме на невероятната изработка и цветовете, но никой от нашата група не прежалва 2500 USD. Все пак направихме малка почивка от забързания живот навън и изпихме по един чай с мента.

Фез Снимката във висока резолюция

По-нататък спираме за снимки на площада, където се намира красивия фонтан Нежарин – декориран с традиционните мозайка, резбовано дърво и орнаменти.

фонтан Нежарин Снимката във висока резолюция

Поредната комерсиална спирка – магазин за кожени изделия. Аз обаче съм нетърпелива, защото над магазина има тераси, от които се виждат символите на Фез – коритата за обработка и боядисване на кожи.

Фез – коритата за обработка и боядисване на кожи Снимката във висока резолюция

Миризмата е поносима, ако няма вятър, но за всеки случай държим по едно стръкче мента. Няма такова място!

На покривите са изградени корита, облицовани с плочки и разделени на зони, в зависимост от етапа на обработка. Не се заслушах много в обясненията на гида, защото не можех да откъсна поглед от работата, която кипеше долу, но в общи линии агнешките и кози кожи се обработват първо с вар, после с гълъбови изпражнения, а боядисването е само с естествени багрила.

Процесът е доста дълъг, използва се много вода и работят предимно деца и младежи, които влизат в тази смрад и тъпчат кожите в съответната течност. Готовите дрехи и аксесоари изглеждат качествени и със страхотни цветове, а цените не са космически, но след като опознах процеса на изработка някак не ме изкушиха.

Следващата спирка е тъкачница, в която виждаме как изработват различни памучни покривки и шалове и понеже цените са фискирани аз понапазарувах на принципа “за всяка дреха – шалче”.

Докато обикаляме из Медината на няколко пъти виждаме входове за Кайруанската джамия (общо са около 15), но нацелваме време за молитва и не можем да влезем.

Неусетно е станало 2 часа и се измъкваме от Медината за бърз обяд.
След него отиваме до работилница, в която правят различни глинени съдове, цветни керамични плочки и мозайки. Процесът на подреждането на мозайката изглежда сложен, защото първо от плочките се оформят малки фигурки по шаблон с помощта на длета и чукчета. Готовите парченца се подреждат с цветната част надолу и се заливат с нещо като циментова смес. Когато изсъхне се обръща и долната част представлява мозайката. Направо съжалих работниците, защото някои се бяха захванали с мозайки с големината на врата, а отделните елементи са с размер 1,5 на 1,5 см максимум.

Фез Снимката във висока резолюция

След работилницата посещаваме и задължителния Кралски дворец – както вече сме разбрали има по един във всеки голям град. Разглеждаме ги само отвън и затова основна атракция винаги са портите, които явно са много важни за мароканците и винаги са богато украсени.

Запътваме се към медресето Бу Инания и по пътя минаваме през еврейския квартал. И тях ги има във всички градове, които посетихме. Разпознават се по прозорците с нещо като миниатюрни тераски, на които жените са излизали както каза гида “да огледат и да бъдат огледани”.

В медресето разглеждаме интересно съоръжение с 13 камбани, което се предполага, че е часовник, но никой не е открил как точно е работел. Следва поредния магазин – този път за съдове и бижута и за съжаление става време да тръгваме към хотела.

Очаквайте продължението:Маракеш, ботаническите градини Мажорел, полезна информация за транспорта, храната и етикета в Мароко…

Автор: Мадлена Йорданова
Снимки: Мадлена Йорданова

Този пътепис участва в конкурса “Къде бях? Какво видях?”
Вашият глас има значение за наградата на публиката!

Публикувано в категория: Мароко . Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , Коментарите и trackbacks са забранени.

Един коментар

1. Diana
    Изпратен 30.04.2010 на 15:59

Mnogo hubav patepis ,Madlena!!!raz4uvstvah se:))az samata imah 4estta da posetya Marrakech predi dve godini i o6te ne moga da spra da govorya za nego…6te 4akam s netarpenie prodaljenieto